Larvikbanken er lovpålagt å innhente og kontrollere legitimasjonsdokument i forbindelse med etablering av kundeforhold, i hht. Hvitvaskingsloven. Vi er også pålagt i en løpende kundekontroll å innhente ny dokumentasjon, der det viser seg at tidligere dokumentasjon er manglende eller for dårlig.
Hvilken type legitimasjon må forevises?
Selv om du har vært kunde hos oss i mange år, eller akkurat har startet et kundeforhold, er det viktig at du er legitimert riktig.
Med oppdatert informasjon er du nemlig bedre beskyttet mot ID-tyveri, svindelforsøk og andre former for økonomisk kriminalitet.
- Vi anbefaler at alle kunder legitimerer seg med gyldig pass.
- Dersom du ikke har pass, kan du legitimere deg med annen gyldig legitimasjon, som f.eks. førerkort.
BankID
For å kunne ha BankID er det krav om at man må legitimere seg med gyldig pass og personlig oppmøte. BankID er din signatur i form av en elektronisk ID, og det stilles derfor strengere krav til legitimasjonskontroll. Les mer om BankID.
Nettbank/Mobilbank
I tillegg til krav om legitimering, vil flere av våre kunder også oppleve å måtte besvare noen spørsmål om kundeforholdet sitt ved innlogging i nettbanken/mobilbanken. Dette er også en del av den lovpålagte oppfølgingen av våre kunder.